Ga naar hoofdinhoud
Doneer nu

Bedankt dat u online wilt doneren

EN

29 maart 2019

Ayela uit Oeganda mag eindelijk leren!

Geweldig nieuws uit Oeganda waar de toegang tot inclusief onderwijs enorm is verbeterd. Het project Increasing the Access and Quality of Education for Children in Post Conflict Northern Uganda is samenwerking met ZOA en Net Foundation in Noord- en Noordoost-Oeganda uitgevoerd. De toegang en kwaliteit van onderwijsdiensten en -faciliteiten, en de inclusie zijn aangepakt. Religieuze leiders stimuleren het onderwijs en pakken andere sociale kwesties aan door de aanwezigheid van de lokale kerk.

Maar liefst 38 kinderen met een handicap gaan naar school op de Bungu Community Primary School. Daarmee heeft de school het meeste aantal kinderen met een beperking in Noord-Oeganda. Voor deze verandering is het vooral van belang dat de houding van ouders met kinderen met een handicap verandert. Kinderen spenderen 70% van hun tijd met hun ouders. Kinderen zijn dus afhankelijk van hun ouders of zijn ingeschreven worden voor onderwijs. Leraren werden ingezet om ouders bewust te maken van het belang van inclusief onderwijs en om de kwaliteit van inclusief onderwijs te verhogen.

Een raadslid die mensen met een handicap vertegenwoordigt, bedankte Light for the World en ZOA voor de steun van het oprichten van een vereniging. Ze zag dat de betrokkenheid bij het project ervoor zorgde dat het aantal inschrijvingen van kinderen met een handicap op inclusieve scholen enorm steeg. Bestuurders die de belangen van mensen met een handicap vertegenwoordigen gaven toe dat ze in het verleden geen ondersteuning gaven in inclusief onderwijs, omdat zij niet wisten hoe zij dit konden uitvoeren.

Ayela uit Oeganda mag eindelijk leren! 3

Ayela Vicky is ontzettend blij dat ze naar school kan! Ayela is een gevoelig meisje en haar vader was bang dat haar iets verschrikkelijks zou overkomen als hij haar naar school zou laten gaan. Maar door de leraren is de vader van Ayela overtuigd en mag ze nu naar school. Ze heeft al geleerd om te lezen en schrijven. Ondanks dat Aleya een hersenverlamming en een lichamelijke beperking heeft, doet ze met alles mee op school. Als ze niet naar school kan, dan huilt ze

Dit project heeft ervoor gezorgd dat het hele systeem toegankelijk is voor kinderen met een handicap, zoals Ayela. Kinderen zonder handicap zijn belangrijk voor het motiveren van kinderen met een handicap

Gerelateerde Berichten

16 juli 2019

Verhalen uit Mozambique: Ayana

Lees Voor Mirian, die sinds juni onze collega is, doet voor Light for the World onderzoek in Mozambique naar de toegankelijkheid van noodhulp aan m...

9 juli 2019

Mirian onderzoekt toegankelijkheid van noodhulp in Mozambique

Lees Voor Mirian, die sinds juni onze nieuwe collega is, doet voor Light for the World onderzoek in Mozambique naar de toegankelijkheid van noodhul...

3 juli 2019

Nieuwe publicatie: Innovate for Inclusion!

Lees Voor In de publicatie Innovate for Inclusion! blikken onze collega’s Matthijs, Judith en Anneke terug op het succes van de Social Innovation...

blijf op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief en ontvang 10x per jaar het laatste nieuws over de projecten en acties van Light for the World.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.